Hur man ska prioritera när man ligger efter med jobbet.

Hurra, jag är tillbaka vid skrivbordet – om än lite på halvfart! Förra veckan var en total sjukstuga (läs mer här) så jag ligger i princip en vecka efter med jobbet. En yngre version av mig själv hade fått panik – nuförtiden har jag lärt mig att prioritera och här tänkte jag visa för dig hur du kan resonera i en sådan situation utan att stressa ihjäl dig:

  1. Börja med de uppgifterna som andra är beroende av, eller som du kan delegera till andra. I mitt fall har vi fått en komikerändring på Casinot och min kontaktperson behöver justera marknadsföringen. Det första jag gjorde var att ge henne alla förutsättningar för att kunna göra jobbet.
  2. MONOTASKA. Inga fler kommentarer, det behövs inte.
  3. Gör den uppgiften som ger den största skillnaden i det som är viktigt för dig. Så om du bara orkar göra en sak idag, så ska den ha haft en stor effekt på helheten. Alltså… om vårt viktigaste den här veckan är att sälja slut showen på fredag, så är det det jag kommer fokusera på. (kommer du tillbaka från en långdragen förkylning så kanske du bara orkar göra en enda grej per dag – make it count)
  4. Spara det du ändå hade gjort no matter what till sist. För min del handlar det om att lägga in nya föreställningar i Later schemaläggningsapp – det är något jag gör med nöje och kan pyssla med lite där det passar i mån av tid – då ska jag inte lägga min prime time på det. Hänger du med på hur jag tänker?
  5. Ta direkt bort saker från din att göra lista som inte MÅSTE göras. Om du granskar den noga så hittar du väldigt mycket som faktiskt inte behöver bockas av alls.
  6. Give yourself a break! Om du sätter upp 30 saker på dagens att göra lista så är du garanterat på väg mot en besvikelse – speciellt om du är tillbaka och jobbar lite på halvfart. Sätt upp 3 saker och gör dem, allt annat är bonus!

Till alla er som har haft nationella influensan – eller som håller på att få den:

Ta hand om er!