Inställt pga bristande engagemang.

Till att börja med vill jag be om ursäkt för mitt språkbruk. Jag uttrycker mig vanligtvis inte så, men den här gången har jag valt att skriva på ett annorlunda sätt “to make a point”.

För några timmar sedan valde jag att ställa in en show på Stockholm Comedy Club pga bristande engagemang hos krögaren (en ny lokal som vi ville testa, showen skulle vara innan månadsskiftet jan-feb). Jag ska inte outa dem mer än så, men long story short, den berörda parten har inte lyft ett finger för att promota vårt gemensamma evenemang och det går inte att få tag på dem trots upprepade försök på mail och telefon. (om de inte svarar på telefon eller mail så vet de faktiskt inte ens om att jag har ställt in = stabilt, eller hur?) Det här är inte ämnat för att svartmåla den här restaurangen, men jag kan inte riktigt låta bli att använda det här exemplet till att beskriva en “what not to do”-situation.

Jag har aldrig i min vildaste fantasi föreställt mig att ställa in en show pga bristande engagemang!

När vi går in i ett nytt och spännande samarbete med någon som vi tror på, så tenderar vi att förutsätta att båda parterna verkligen kommer göra sitt bästa för att evenemanget, eller vad det nu är vi ska jobba med, ska bli så lyckat som möjligt. Jag gör det i alla fall i min naivitet. Och även om jag vill att man ska jobba 50-50 så brukar jag vara den som producerar mest och gör mest. Det är helt fine, tycker jag, om man pratar om det och om motparten faktiskt anstränger sig på sitt håll för. Men det är ju jävligt irriterande när parten inte gör NÅGONTING för att det gemensamma projektet ska bli bra. Jag brukar ibland kalla det för ett “obalanserat affärsförhållande”.

I det här fallet hade krögaren bett om – och fått – grafiskt material av oss i mitten av december. Affischen skulle komma upp på dörren och SM-posterna skulle delas. Gissa hur det har gått… Inte någonstans på deras kanaler har jag sett att vi kommer förbi, och det är ju väldigt svårt för restaurangbesökarna att TANKELÄSA att det ska bli standup där snart.

Jag tycker att det är jävligt oproffsigt att gå in i något och sedan inte göra det bra (eller efter sitt absolut bästa förmåga). Jag själv skulle skämmas ihjäl om någon av mina samarbetspartners anmärkte på mitt bristande engagemang för något som jag har åtagit mig att göra. Det är värre än att slutprodukten skulle bli dålig, för då har jag i alla fall försökt. I det här fallet tycker jag bara att det är pinsamt.

Kan man då avsluta ett samarbete pga bristande engagemang? YOU BET! Det bör man göra! Det här är första gången som jag gör det, men absolut inte sista. Precis som att jag tycker att man ska avskeda sina kunder som tar mer energi än de ger så ska man avsluta projekt där ena parten skiter i det och den andra parten blir frustrerad.

Ett råd till alla er som sitter i ett tråkigt och obalanserat samarbete: gör slut på det! Det finns fler samarbetspartners därute!

(foto: Masaaki Komori för Unsplash)

  1. jan 17.2019 / 6:05 e m / Svara

    Topp, bra beslut!